California Love - Reisverslag uit San Jose, Verenigde Staten van Jorg Rijkschroeff - WaarBenJij.nu California Love - Reisverslag uit San Jose, Verenigde Staten van Jorg Rijkschroeff - WaarBenJij.nu

California Love

Door: Jorg Rijkschroeff

Blijf op de hoogte en volg Jorg

09 Maart 2010 | Verenigde Staten, San Jose

Dinsdag avond kwamen we aan in San Jose. Het was donker en het regende zachtjes. Voor een lange tijd hebben wij geen regen gezien en gevoeld. Het was ongeveer 10 tot 15 graden.
De volgende ochtend kreeg ik een vakantie gevoel. Buiten schijnt de zon, liggen mooi aangelegde tuinen en een verwarmd zwembad. Heel vreemd dat het ineens van een koude winter dag tot een lente ochtend kan veranderen.

Stanford university

Geen wonder dat alle studenten op deze universiteit zo gemotiveerd zijn. De hele campus lijkt op een vakantie resort in Italie. Perfect bijgehouden tuinen met palmbomen en gebouwen in de Romeinse bouwstijl. Studenten komen op beachcruisers, mountainbikes of longboards naar de campus. Het is zo vreemd als je uit het koude formele Harvard hier in het warme “laid-back” Stanford terecht komt. Ik heb me de eerste dag het volgende voorgenomen: Als ik ooit mijn PhD of MBA wil halen dan ga ik het hier doen.

Foto hieronder: Stanford

Frisco and Pixar

Op vrijdag na een conferentie op Stanford gingen we, Mei-ling, Jannick, Rasmus en ik, naar een networking dinner in San Francisco. Op dit soort network meetings merk je al snel het verschil tussen Europa en de USA. Tijdens het netwerken willen mensen je sneller “connecten”. Je wordt gelijk aan vijf nieuwe mensen voorgesteld wanneer je met je verhaal klaar bent. In Europa is het netwerken wat passiever. Dat wordt ook verteld door de Europese ondernemers in dit gebied.
Na het netwerking dinner hebben wij onze spullen gedropt in een Hostel genaamd Amsterdam in Union square. Het hostel was erg crappy. Het was niks vergeleken de hotels en appartementen waar we tot nu toe verbleven. Wel leuk om dat hier ook eens mee te maken.

’s Avonds gingen we naar broadway het uitgaansgebied van San Francisco, althans dat werd ons verteld. Toen we er aan kwamen waren overal neonlichten aan de gevels en duistere figuren op straat te vinden. Op broadway waren allemaal striptenten te vinden. De sfeer op straat was niet erg prettig dus we besloten een lounge in te gaan die er wel normaal uitzag.

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en een toer gemaakt in de stad. Dit is iedereen aan te raden te doen als je San Francisco bezoekt. Vanuit Union square fietste we naar de Painted ladies. Vanuit daar naar het Goldengate park en, met een schitterend uitzicht over de oceaan en de kustlijn. Daarna reden we vanuit de Goldengate naar de overkant waar Sausalito ligt, een rustig dorpje dat uitzicht heeft op de skyline van San Fracisco. Vanuit daar namen we de ferry via alcatras naar de pieren van SF.

Foto hieronder: Golden Gate bridge

Nadat we onze fietsen terug hebben gebracht werden we opgepikt door Mike, technical director van Pixar. Pixar is ook wel bekend door zijn films Toy story, Monsters inc, Finding nemo en Cars. Mike is verre familie van Mei-ling en we kregen daarom de kans om Pixar te zien.
Pixar ligt in Oakland, aan de andere kant van de Bay area. De entree hal is heel groot met een mooie gladde houten vloer (dat valt mij dan als eerste op als danser). Overal is art te vinden van de films die ze uitgebracht hebben. Aan het einde van de hal zijn twee grote bioscoopzalen. In een van de zalen draaide ze op het moment Avatar in 3d.
We kregen een toer door langs de kantoortjes. Het lijkt net Disneyland. Elke werknemer “versiert” zijn of haar kantoor. Zo zie je kastelen of jungles als kantoortjes.

Google and the Consulate General of the Netherlands

Het bedrijfspand van Google ziet er niet heel bijzonder uit. We kregen een rondleiding door het gebouw. Grappig zijn de live search woorden die je op het scherm kunt zien. Je kan dus precies zijn wat mensen op dat moment in de Google zoekmachine intypen. We kregen als afsluiting een presentatie van een van de medewerkers.

Op woensdag avond zijn Mei-ling, Pepijn, Asbjorn en ik naar het Nederlandse consulaat gegaan in San Francisco. We hadden een afspraak met Peter Laanen. We hebben daar onze pitches gehouden en gepraat over verschillen tussen het ondernemerschapklimaat in NL en de VS en het starten van een bedrijf in de VS. Wat erg grappig is, is dat de marketing onderzoeken vanuit dit consulaat gedaan worden door HAN stagiairs. Zo zie je ineens dat de HAN flink actief is in het buitenland.

Het consulaat bied incubators voor Nederlandse bedrijven die zich ook in de VS willen vestigen voor een lage prijs en ze kunnen ook erg helpen bij de business development. De Amerikaanse markt is erg groot en is dus enorm interessant. Heel goed om bij dit consulaat langs geweest te zijn.

Meeting famous dancers from the USA

Op donderdag kwamen we terug in Kansas City. Bomen zijn weer kaal en de temperatuur is een stuk kouder.
Op zaterdag was er weer een Jam in KC. Dit keer waren er 1 on 1’s. De afgelopen 4 weken heb ik niks aan dansen gedaan, dus ik was best wel out of shape. Uiteindelijk werd ik uitgeschakeld in de kwart finale. Monki versloeg Bamm van de Zulukingz in de halve finale en won uiteindelijk de jam.

Deze avond waren ook de Groovealoos in Kansas City voor hun tour. Dit is een selectie van dansers uit verschillende crews uit de USA die wereldwijd optredens geven. Ze waren zelf niet op de jam in verband met hun optreden die avond. Do Knock, ook wel bekend van SuperCr3w die Americas Best Dance Crew won, vroeg Daniel of we zin hadden om uit te gaan in Power and Light (centrum van Kansas City). Samen met Daniel gingen we naar hun hotel om ze op te pikken.

Videos van de Groovaloos:

In het hotel ontmoeten we een aantal grote namen uit de b-boy scene: Do-knock, Casper, Spee-D, Venum (Rocksteady), Lil Bob (Killafornia), Mike Murda (Super cr3w), en Bonita (Rocksteady). Echt gek om deze b-boys in het echt te ontmoeten. Uiteindelijk gingen we met een aantal danser naar Power and Light (e.g. Do knock, J.J. en JRock) JRock vertelde me in de auto over de tour die ze als Groovaloo maken. Hij werkt zelf aan de productie van Step-up 3. Ook zei hij dat ik altijd welkom ben als ik LA ga bezoeken.

Do Knock breakt nu al 17 jaar, vertelde hij mij. Toen hij begon was zijn inspiratie vooral zijn broer. Hij bleef gemotiveerd omdat hij de beste van zijn buurt wilde worden. Nu is hij een van de beste B-boys uit de Verenigde Staten. Ze repeteren en trainen iedere dag. En ook al toert hij nu veel, hij blijft representeren op jams. Een heel gek gevoel om met een van je voorbeelden op stap te gaan.

In de club in Power and Light ging het er hard aan toe. De top in stand-up dancing; waaronder locking, popping, krumping en housedancing, maar ook lokale dansers en b-boys vormden een groep. De stand-up dansers van de Groovaloos waren expliciet aanwezig. Het was een onvergetelijke avond.

Foto hieronder: JRock, J.J., Do Knock, Daniel en ik

Ondertussen ben ik aan het werken in het bedrijf Dimensional Innovations. Maar daar vertel ik later meer over.

• 10 Maart 2010 - 07:36

Joenis:

jorg heb je al je je longboard gekocht:P haha

egt dope om te horen dat je al die bboys bent tegen gekomen =D

• 10 Maart 2010 - 09:31

Weu:

Weyo beter ga ik daar ook studeren op stanford hahah xD
    Motion sickness worldwide baby!

• 10 Maart 2010 - 10:52

Airmin:

noway noway..zo chill.
    echt vet dat je dit meemaakt:)

rustigg

• 10 Maart 2010 - 14:59

Marvin:

Jeurg,

Sap dude!? Wederom een dope blog.
    Duidelijk dat ik Wo join op stanford.

Vrede

• 10 Maart 2010 - 17:34