Boston, Harvard and MIT - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Jorg Rijkschroeff - WaarBenJij.nu Boston, Harvard and MIT - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Jorg Rijkschroeff - WaarBenJij.nu

Boston, Harvard and MIT

Door: Jorg Rijkschroeff

Blijf op de hoogte en volg Jorg

24 Februari 2010 | Verenigde Staten, Boston

Een anderhalve week geleden vertrokken we vanuit Kansas city naar Boston. Na twee vluchtjes van in totaal 5 uur bereikte we de Eastcoast. Boston is een grotere stad dan KC en heeft Europese trekjes. Zo heb ik bijvoorbeeld straatjes gezien die exact leken op de binnenstad van een Nederlandse stad. De stad heeft veel Irish pubs en in veel gebouwen vind je Britse architectuur terug. Wij zelf zitten in het Marriott hotel in de wijk Cambridge; de thuisbasis van het MIT en Harvard.


Harvard and MIT

Op maandag begonnen we met de lessen op Harvard. We startte met een les negotiating. Harvard bestaat uit verschillende gebouwen die gemiddeld zo’n 300 jaar oud zijn. In de HBS (Harvard Business School) vind je grote studiezalen die luxe zijn ingericht. Hoge platfonds, grote banken en houten vloeren. Het lijkt alsof je in een omgebouwd kasteel/paleis bent.
In de periode op Harvard en MIT leerden we zaken als onderhandelen over founders equity splits, start-up problemen en oplossingen, werkwijze op het MIT en we hebben heel veel succesverhalen gehoord die ons wederom erg inspireerden (Ik weet het: ik gebruik het woord inspireren erg vaak, misschien is dat tot nu toe het woord wat alles samenvat INSPIRATIE).
Een van de meest inspirerende lessen was de les over creativiteitscultuur binnen een bedrijf. Erg interessant voor het bedrijfsidee van Ralf en mij. Als voorbeeld werd het bedrijf IDEO genomen, een productontwerp bedrijf uit Sillicon Valley. Met een relatief “vrije” cultuur wordt daar creativiteit gestimuleerd. Hier is een filmpje van het bedrijf en zijn cultuur van een aantal jaar geleden:

http://www.dustinkirk.com/2009/03/10/ideo-shopping-cart/

Foto hieronder: studiezalen op HBS


Highland and Deka

Op vrijdag gingen we naar de staat New Hampshire. Het ligt noordelijk van Massachuses. We bezochten daar twee bedrijven; Highland,een succesvol VC bedrijf. We kregen daar o.a. een presentatie van Thomas G. Stemberg, het brein dat achter de Staples keten zit. Hij heeft dit bedrijf gestart in 1986 en binnen 10 jaar heeft hij hiermee 3 miljard in sales bereikt. Hij wordt ook wel de rijkste man van de Boston area genoemd.
Het tweede bedrijf, Deca is een hi-tech ontwikkelingsbedrijf. Het bedrijf is ook wel bekend van de Segway en het eerste draagbare insuline pompje. Het bedrijf heeft wat weg van het bedrijfsidee wat ik in mijn hoofd heb zitten, dus ik kon er veel van leren. Wanneer er een nieuw idee is beginnen ze direct met het bouwen van prototypen en het verbeteren ervan. Het Fabricatielab werkt nauw samen met de ingenieurs en ontwerpers en kunnen daardoor snel en efficiënt te werk gaan. De prototypes schieten daar het de fabricatielab uit. De CEO en founder, Dean Karen, is een praktische denker. In een gesprek met ons heeft hij erg veel kritiek op VC’s, business modellen en value propositions. Het belangrijkste van ondernemerschap is de passie.


Conference

Op zondag zijn we op een conferentie geweest. Daar hebben we veel gepraat met gesettlede ondernemers en hebben we veel tips gekregen om goed te starten. Op de conferentie werd ook een enorm interessante technologie gepresenteerd. Het is een technologie waar Ralf en ik al vaker over gesproken hebben en nu heb ik het uiteindelijk voor het eerst kunnen zien; draadloze energie transport. Het ziet er zo magisch uit, je gelooft gewoon niet dat het kan.
Je moet het voorstellen als twee vierkanten die op een afstand van elkaar staan(zender/ontvanger) zodra de stekker in het stopcontact wordt gedaan aan het ene vierkant begint de lamp te branden aan de andere kant. Er zit dus geen draad tussen! Na de lamp werd er ook een flatscreen laten zien. Ook deze werk op afstand met perfecte beeldkwaliteit. en om te bewijzen dat het veilig is loopt de founder van het bedrijf ook tussen de zender en ontvanger door. Er gebeurd niks met hem en de tv blijf aan. Wanneer hij zijn mobiel in het veld houdt wordt het opgeladen. Moet je voorstellen dat je geen stopcontacten in je huis hebt en alles werkt draadloos zonder accu of batterijen. Dit is de toekomst, jongens.


Last days

De anderhalve week Boston is afgesloten met een Basketballgame tussen Columbia en Harvard. Havard heeft uiteindelijk gewonnen en ik won 75 dollar doordat ik een bal vanuit het publiek in de bucket in het midden van het veld heb geraakt
Ook heb ik Hugo ontmoet, een leraar Embeded Systems Engineering op de HAN. Hij is voor een week op bezoek op het MIT waar hij flink wat inspiratie vandaan kan halen. Hugo en ik hebben goede gesprekken gehad en misschien komt hier nog een leuke samenwerking uit.

Foto hieronder: MIT


Whats next?

Op het moment zit ik in het vliegtuig, een ideaal moment om het blog up te daten. Over een paar uur landen we in San Jose. De komende week gaan we naar de aartsrivaal van Havard en nummer twee universiteit van de wereld: Stanford. Ook bezoeken we weer bedrijven en dit keer een hele speciale, namelijk: Google. Ik ben het koude weer stiekem een beetje zat, ik mag eigenlijk niet klagen als ik de verhalen vanuit Nederland hoor, maar ik ben blij dat de temperatuur in California beter is.

Frisco here we come!

  • 24 Februari 2010 - 21:23

    Rob Van Beek:

    hee Jorg, leuk om weer eens een verslag te lezen en vooral hoeveel je ervan opsteekt. die ideo filmpjes zijn ook erg geschikt voor vertoning op de HAN.
    Hugo Arends ken ik ook; hij heeft dezelfde didactische cursus gevolgd als ik. doet ook interessante dingen (fablab achtig enzo), kijken wat we samen kunnen doen

  • 24 Februari 2010 - 22:35

    Tess :

    Super leuk om je verhaal te lezen, super mooie foto's joh!Echt gaaf.Leuk je weer even gesproken te hebben vanmiddag,bij jou ochtend.Wens je verder nog super veel plezier,maar dat lukt wel.
    En mis mij niet te veel;).
    Liefs uit de mooiste wijk van Lindeholt.

  • 24 Februari 2010 - 22:38

    Dorry:

    Ha Jorg, enthousiast en geïnspireerd, mooier kun je het toch niet beleven! Als ik je zo hoor haal je het onderste uit de kan. Dat moet natuurlijk ook als je zo'n unieke kans krijgt. Man, wat ben ik trots op je!

  • 27 Februari 2010 - 10:28

    Wilfried Nijhof:

    hi jorg, fantastisch, wat een inspirerende trip ben je aan het maken. ik zie uit naar je volgende update. enjoy! groet

  • 28 Februari 2010 - 12:40

    Breeze:

    GRUWLIJK jorg, ik zie dat draadloze energie transport voor me man. Shit gaat ver maar zal vast pas topje van ijsberg zijn wat nog kan! Dope!!

  • 01 Maart 2010 - 08:29

    Marthe:

    Klikt tof!! Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt, en masterlijk dat je die bal in de bucket hebt gegooid;)! Nice job!! Geniet van je tijd daar!


  • 06 Maart 2010 - 16:56

    Weu:

    draadloze energie bahbah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorg

Actief sinds 16 Nov. 2009
Verslag gelezen: 765
Totaal aantal bezoekers 21200

Voorgaande reizen:

09 Januari 2010 - 19 Juli 2010

Kaufmann trip

Landen bezocht: