The American dream.. Will it come true? - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jorg Rijkschroeff - WaarBenJij.nu The American dream.. Will it come true? - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Jorg Rijkschroeff - WaarBenJij.nu

The American dream.. Will it come true?

Door: Jorg Rijkschroeff

Blijf op de hoogte en volg Jorg

23 December 2009 | Nederland, Nijmegen

Na de afronding van mijn visum op het consulaat gisteren komt het Amerika-avontuur echt dichtbij. Nog 17 dagen en dan zit ik in het vliegtuig op weg naar Kansas City, Missouri, Verenigde Staten.

In Juli 2009 ben ik geselecteerd met vijf andere Nederlandse studentondernemers om deel te nemen aan het ondernemerschapsprogramma van de Kauffman Foundation in de Verenigde Staten.
Tijdens dit programma krijgen we een kans om ondernemerskwaliteiten te verbeteren en onze businessplannen te optimaliseren. Dit gaan we, na het programma, toepassen in Nederland.

Op de foto hieronder:“Dutch global excellent scholars” vlnr: Mei-Ling, Jorg, Hans, Dariusch, Wieneke, Pepijn

Onze reisgroep bestaat dus uit zes Nederlandse studenten. Daarbij komen nog studenten uit Denemarken, Singapore en Indonesië.

Iets meer dan vijf maanden gaat mijn reis duren, te beginnen in Kansas city. De eerste vijf weken krijgen we een trainingsprogramma over ondernemerschap en de praktijk op de Kauffman Foundation.
Daarna volgen drie weken east- and west-coast of the States. Daar volgen we colleges bij universiteiten als MIT en Harvard in Boston, Massachusetts en Stanford in Sillicon valley, California.
In de derde fase splitst de groep zich op en gaat iedereen stagelopen bij bedrijven van eigen vakgebied. Voor mij zijn dat twee bedrijven: Willoughby, een brand marketing bedrijf en Dimensional Innovations, gespecialiseerd in industrial design. Beide bedrijven zijn gevestigd in Kansas city. Bij deze bedrijven wil ik proberen mijn afstudeeropdracht uit te voeren. Of dit gaat lukken hoor ik binnenkort.

Aan het eind van het programma plak ik er nog twee weken New York achteraan. Hier kan ik even bijkomen, de toerist uithangen en mezelf voorbereiden op mijn afstudeerpresentatie in Nederland.

Tijdens het programma ga ik veel leren van de Amerikaanse ondernemerscultuur. Het zal een erg inspirerende reis worden, die ervoor gaat zorgen dat ik doelen beter kan opstellen en door kan zetten wanneer ik terug ben in Nederland. Ook zie ik het als een kans om contacten te leggen met Amerikaanse bedrijven, ondernemers en studenten om kennis te delen en samenwerkingsverbanden te kweken.

Natuurlijk is de reis niet alleen bedoeld om te leren. Ik ben erg benieuwd naar de Amerikaanse cultuur en de mensen daar. Al jaren hoor je er veel over van TV of mensen die daar gewoond hebben of er geweest zijn.
Ik ben van plan om mezelf in Amerika ook verder te ontplooien in mijn (andere) hobby/werk: breakdance. Ik heb al contacten met een crew uit Kansas city en ben van plan er te gaan trainen en ook, als het lukt, aan wedstrijden mee te doen. Het lijkt me erg leuk (en ook spannend) om deze Amerikaanse b-boys te ontmoeten en knowledge uit te wisselen. Op deze manier zie ik ook een stukje “downtown” Kansas City.
Wat me erg leuk lijkt is een road trip maken. Bijvoorbeeld Kansas City > St. Louis > Chicago en terug. Dit is volgens google maps in totaal 1750 km. en 17,5 uur rijden. Of dit gaat lukken.. Dat lezen jullie vanzelf.

Groeten vanuit Nijmegen!

Jorg

• 23 December 2009 - 13:44

Jill:

vettttttttee shit:D
    ik ga alles bijhouden!!
    en ik wens je een super tijd daar..je zult er vast veel van leren. Een ervaring om nooit meer te vergeten;)
    (K)jill

• 23 December 2009 - 13:44

Jill:

vettttttttee shit:D
    ik ga alles bijhouden!!
    (K)jill

• 23 December 2009 - 17:07

Dorry:

Nou Jorg, ik hoop zo voor je dat je je droom kunt waarmaken en dat de komende maanden een geweldige tijd zullen zijn. Maar ja... ik ga je ook heel erg missen!

• 26 December 2009 - 13:38

Sharon:

Have fun!! en natuurlijk een onwijs gave tijd!
    Liefs sharon

• 27 December 2009 - 22:01

Joenis:

maak wel (te)veel foto's he :P

• 28 December 2009 - 13:14

Danielle Hendriks:

Dag Jorg, veel plezier en succes met je reis! Misschien heb je na afloop nog goede tips voor onze opleiding.

• 29 December 2009 - 04:24

Ehj Wingman! Heeel veel succes met je grote reis.. Zal aan je denken! XOXO Ilona

• 29 December 2009 - 12:38

Maaike:

Heel veel plezier en succes in the USA! Je kleine neef en ik gaan je wel missen hoor!

• 31 December 2009 - 15:41

Zehra En Kartal:

oke nu komt die dag that je weg gaat steeds dichter bij wij zullen je heel erg missen ..:( maar we weeten dat je terug komt :) ik wens je heel veel succes him ..:) kom terug :) oh make ok heel veel fotos :)

• 01 Januari 2010 - 13:05

Tessa :

Hey Jorg,

Wat leuk zeg!! Wist ik helemaal niet?!! Ik weet niet of ik je voor die tijd nog ga zien maar heeel veel suc6 daar..
    x Tessa

• 04 Januari 2010 - 12:12

MItchel:

yo suc6 daar man denk wel dat jij je daar vermaakt. hoor ik geen drum stel meer hahaha:P
    groetjes Mitchel suc6!!!!!!!!

• 04 Januari 2010 - 12:11

MItchel:

groetjes Mitchel suc6!!!!!!!!

• 08 Januari 2010 - 19:20

Luc Van De Breakdanc:

heel veel succes in amerika=)
    hopelijk leer je veel=)
    en nog heel veel plezier=)

• 15 Januari 2010 - 13:25

Anna(Myrmeco:p):

Zit je al in de USA? Iig heell veel fun en succes toegewenst! Keep us posted.